Mere om Vizeum netværket

Vizeum blev skabt til en ny medietid, hvor forbrugere og indhold mødes, i ’real-time’ og på forskellige platforme. Vi blev skabt i en global verden og under stærk indflydelse af den digitale teknologi, som ændrede de omgivelser, som både brands og mennesker lever i. I Vizeum favner vi hver en dimension og forbinder sociale, mobile, offline og online medier. Vi skaber følelser og tillid og bygger broer mellem brands og forbrugere.

Læs mere på Vizeum.com Se vores globale beliggenheder

Norwegian: All Inclusive

Norwegian stod i efteråret over for en potentielt altomfattende strejke, der ville påvirke hovedparten af de danske Norwegian flyvninger. I det øjeblik pressen fik nys om denne historie, kunne vi konstatere et kraftigt fald i Norwegians brand præference. Vi havde to muligheder; enten kunne vi gøre ingenting – og håbe på det bedste – eller også kunne vi forsøge at vende situationen til en strategisk fordel. Vi valgte det sidste.

LØSNING

Vi producerede en række film, der havde til formal at sætte fokus på det faktum, at når du flyver med Norwegian, betaler du kun for det, du har brug for. Kaffe, aviser og andre services som kun nogle har behov for, betaler man kun for, hvis man ønsker det – og ikke via et tillæg på billetprisen.

Vi placerede en ukendt skuespiller bag Norwegians check-in skranke og fik ham til at introducere kunderne for et nyt koncept, som gjorde det obligatorisk for dem at betale for ”alt inkluderet”.

Reaktionerne udeblev ikke. Kunderne reagerede præcis, som vi håbede, og det lykkedes derfor at producere en række film hvor vi med kundernes egne ord fik vi sat fuldt fokus på, at de ikke ønsker at betale for at få inkluderet services, de ikke har behov for.

Den dag strejken blev afblæst, var vi klar til at slå igen. Vi udnyttede Norwegians Facebook-side til at seed’e en post, der proklamerede, at Norwegian fra dags dato introducerede konceptet ”alt inkluderet” på alle biletter, hvilket ville resultere i en generel billetpris-stigning.

Brugernes reaktioner på de sociale medier kom omgående og i stort omfang…..og de fremhævede præcist de pointer, vi havde håbet på. De ville IKKE betale ekstra for unødige services.

Efter at have spredt ”alt inkluderet”-budskabet via sociale medier, seed’ede vi fire film med rigtige kundereaktioner. Og brugerne elskede dem.

RESULTAT

På trods af den massive negative medieomtale formåede Norwegian, via brug af digitale medier, at vende en truende krise til en strategisk fordel. Og resultaterne fulgte med:

  • Mere end 750.000 views af film med brugernes reaktioner
  • Det mest sete kommercielle indhold på youtube.dk i kampagneperioden
  • Købsintention blev løftet med index 125 og salget steg til rekordhøje index 131 sammenholdt med den samme periode året før.